Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ: Υπογραφή και εφαρμογή του Μνημονίου Κατανόησης και τη λειτουργία των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ»

Αθήνα, 08/11/2013
ΕΡΩΤΗΣΗ ΜΕ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
     1.      Παιδείας και Θρησκευμάτων
     2.      Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
Θέμα: «Σχετικά με την υπογραφή και εφαρμογή του Μνημονίου Κατανόησης και τη λειτουργία των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ»
Στην ομιλία του την 14η Οκτωβρίου 2013, ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΟΑΕΔ ανέφερε την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) με την Ευρωπαϊκή Κοινότητα και την Task Force με στόχο τον συνολικό επαναπροσδιορισμό του επιχειρησιακού και λειτουργικού του μοντέλου. Προηγουμένως, από τις 16 έως τις 20 Σεπτεμβρίου είχε πραγματοποιηθεί....
Τεχνική Συνάντηση για τον Άξονα 6 «Μαθητεία» σε κλειστό κύκλο από τον ΟΑΕΔ με τη συμμετοχή Γερμανών Εμπειρογνώμων. 
Στην προκήρυξη των ειδικοτήτων των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΑΕΔ (Αρ. Πρωτ. 888157/07-10-2013) αποκλείσθηκαν ειδικότητες για πρώτη φορά στα 18 χρόνια λειτουργίας τους, όπως αυτές του επισιτιστικού και τουριστικού κλάδου στις δομές σχεδόν όλης της Ελλάδας. Οι συγκεκριμένες ειδικότητες παρουσιάζουν διαχρονικά αυξημένη ζήτηση από τους υποψήφιους εκπαιδευόμενους, όπως αυτές των αρτοποιών/ζαχαροπλαστών και της μαγειρικής τέχνης. Σημειώνεται ότι τα ΙΕΚ ΟΑΕΔ στην πλειονότητα τους λειτουργούν στον πρωινό κύκλο στις εγκαταστάσεις των αντίστοιχων ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. Επιπρόσθετα, τα εργαστήρια που τις εξυπηρετούν βρίσκονται σε άριστη κατάσταση καθώς έχουν δαπανηθεί μεγάλα χρηματικά ποσά για τον εξοπλισμό τους από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. 
Ταυτόχρονα, με προφορικές οδηγίες και εντολές, αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια και αίθουσες καθηγητών σε επιλεγμένες ΕΠΑΣ ανά τη χώρα δεσμεύονται για να λειτουργήσει πιλοτικά ένα πρόγραμμα κατάρτισης του Γερμανικού μοντέλου διττής εκπαίδευσης. Υψηλόβαθμοι υπηρεσιακοί παράγοντες προωθούν με εξωθεσμικές διαδικασίες τις απαιτήσεις για την υλοποίησή του τόσο σε υποδομές, εξοπλισμό όσο και σε προσωπικό. Ανακαινίσεις αιθουσών προηγήθηκαν της άφιξης Γερμανών εποπτών-εμπειρογνωμόνων για να εγκριθούν τα προτεινόμενα – από τον ΟΑΕΔ –  ΕΠΑΣ. Εξίσου αδιευκρίνιστες παραμένουν και οι όροι και οι προϋποθέσεις επιλογής των εκπαιδευόμενων και των εκπαιδευτών που θα συμμετέχουν σε αυτά τα προγράμματα, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα επιλεγούν από Γερμανούς «εμπειρογνώμονες».
Είναι προφανές ότι το πρόγραμμα αυτό θα χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εργασίας. Άγνωστο παραμένει, όμως, το γιατί τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΠΑΝΑΔ δεν χρηματοδοτούν αντίστοιχα πιλοτικά προγράμματα με γνώμονα τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής κατάρτισης, οικονομίας και αγοράς και με δεδομένα τη σημαντική επιστημονική δραστηριότητα της ελληνικής πανεπιστημιακής κοινότητας και των προτάσεων των κοινωνικών εταίρων για την κατάρτιση και την απασχόληση. 
Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Εργασίας ουδέποτε απάντησε σε σχετική ερώτηση με αρ.πρωτ.11498/06-06-2013 του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε κατάθεσε τα αιτούμενα έγγραφα τα οποία άπτονται των δικών του αρμοδιοτήτων. Αντίθετα, στη δική του απάντηση το Υπουργείο Εσωτερικών δηλωνε ότι  «η συνεργασία που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των Ελληνικών και Γερμανικών Αρχών δε στοχεύει στην υποκατάσταση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστηματος αλλά στη μεταφορά τεχνογνωσίας...» και ότι «πρόκειται για ένα πρότυπο δυαδικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης του οποίου την τεχνογνωσία θα προωθήσουμε στην Ελλάδα».
Σύμφωνα, επίσης, και με την Αναφορά Οκτωβρίου 2013 της Ομάδας Κρούσης (TASK FORCE) ο Ν.4186/2013 του Υπουργείου Παιδείας καθορίζει πλέον το γενικό πλαίσιο του θεσμου της μαθητείας των ΣΕΚ που θα υλοποιείται και στις σχολές του ΟΑΕΔ και θα «επηρεάσει και τις Σχολές Μαθητείας του Υπουργείου Εργασίας».
Επειδή επιλέγεται η άκριτη υιοθέτηση, σχεδόν εν κρυπτώ,  ενός μοντέλου με βασικές λανθάνουσες παραδοχές ότι είναι επιτυχημένο και ότι δεν μπορεί να παραχθεί καμία μεταρρυθμιστική πρόταση από τους αρμόδιους ελληνικούς φορείς,
Επειδή είναι απαράδεκτο να απαξιώνεται ο κοινοβουλευτικός έλεγχος και να αποκρύπτονται πληροφορίες και πρακτικές της δημόσιας διοίκησης
Επειδή είναι εμφανές ότι όντως δρομολογείται εν κρυπτώ υποκατάσταση του ελληνικού συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης
Επειδή τα ζητήματα που προκύπτουν από τον τρόπο που επιχειρείται να λειτουργήσει το Γερμανικό μοντέλο Μαθητείας εκτείνονται σε όλο το φάσμα της άσκησης δημόσιας πολιτικής και της δημόσιας διοίκησης και θέτουν σοβαρές ενστάσεις ως προς την διαφάνεια, τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και τις αρχές  της διαβούλευσης και της αξιολόγησης των πολιτικών και της εφαρμογής τους,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1.      Έχει εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητας για το εν λόγω πρόγραμμα; Πώς και ποιοι νομιμοποιούνται να παραχωρούν δημόσιες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό χωρίς κανένα όφελος για το Ελληνικό δημόσιο;
2.      Ποιοι είναι οι φορείς διοίκησης και υλοποίησης του προγράμματος; Έχουν υπογραφεί προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ των δομών και των φορέων αυτών;
3.      Πώς και γιατί παρακάμπτεται η διοικητική ιεραρχία και η νόμιμη έγγραφη διαδικασία για την παραχώρηση αιθουσών, εξοπλισμού κτλ. καθώς καλούνται προφορικά Διευθυντές να εφαρμόσουν οδηγίες κατά προφανέστατη παράβαση καθήκοντος;
4.      Σε ποιες διοικητικές ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Παιδείας για τη συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας;
5.      Ποια είναι η συνολική επιβάρυνση για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού»; Έχουν ενταχθεί οι λειτουργικές δαπάνες που θα προκύψουν από τη «πιλοτική λειτουργία» του εν λόγω προγράμματος και πώς προβλέπεται να γίνει αυτό; Πόσα χρήματα κόστισε η μελέτη του Τεχνικού Συμβούλου;
ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Παρακαλείται ο κ. Υπουργός Εργασίας να καταθέσει στο σώμα τα παρακάτω στοιχεία:
Όλα τα σχετικά με το εν λόγω Μνημόνιο Κατανόησης έγγραφα (νομικό κείμενο, προϋπολογισμός, κτλ)

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Χρήστος Μαντάς
Χρήστος Καραγιαννίδης
Δημήτρης Στρατούλης
Γιάννης Αμανατίδης
Νίκος Συρμαλένιος
Τζένη Βαμβακά
Γιάννης Σταθάς
Αλέξης Μητρόπουλος
Μαρία Μπόλαρη
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Μπάρκας Κώστας
Τάσος Κουράκης
Γιώργος Πάντζας
Έφη Γεωργοπούλου
Μαρία Κανελλοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου