Τετάρτη, 1 Μαρτίου 2017

Ξεκινά το πρόγραμμα «Μεταλυκειακό Έτος - Τάξεις Μαθητείας»

Τοποθέτηση στο ΔΣ της ΟΛΜΕ των εκλεγμένων με την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» για το θέμα της μαθητείας
Προωθώντας την εφαρμογή της μαθητείας και συνεχίζοντας την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την προκήρυξη 2.000 θέσεων για συμμετοχή κατόχων Απολυτηρίου και Πτυχίου ΕΠΑΛ, ηλικίας 18 - 24 ετών, στο Μεταλυκειακό Ετος - Τάξεις Μαθητείας.
Σύμφωνα με τις προσκλήσεις που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του...
υπουργείου Παιδείας, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων ξεκίνησε στις 24 Φλεβάρη και θα ολοκληρωθεί στις 6 Μάρτη 2017 και η πρώτη φάση του προγράμματος αφορά ΕΠΑΛ που βρίσκονται σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας στις εξής ειδικότητες: α) Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών, β) Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων, γ) Τεχνικός Οχημάτων, δ) Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής και Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού, ε) Σχεδιαστής Δομικών Εργων και Γεωπληροφορικής, στ) Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής και η) Βοηθός Νοσηλευτή.
Υπενθυμίζεται πως το Μεταλυκειακό Ετος - Τάξη Μαθητείας έχει διάρκεια εννιά μηνών και συνδυάζει 7ωρο εργαστηριακό μάθημα της ειδικότητας στο αρμόδιο ΕΠΑΛ ή/και Εργαστηριακό Κέντρο (μία φορά την βδομάδα) και «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας - Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» 28 ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο σε τέσσερις μέρες. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, στους μαθητευόμενους παρέχεται αμοιβή στο 75% επί του νομοθετημένου κατώτατου ορίου του ημερομισθίου και πλήρης ασφαλιστική κάλυψη για το διάστημα του «Προγράμματος Εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας».
Πάλη για δουλειά με δικαιώματα
Στο πλαίσιο μέσα στο οποίο προχωρά η μαθητεία στα ΕΠΑΛ αναφέρθηκαν οι εκπρόσωποι της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» (του ψηφοδελτίου που στηρίζει το ΠΑΜΕ) στο ΔΣ της ΟΛΜΕ, τονίζοντας ότι «η πιο αποφασιστική προώθηση της μαθητείας, στα πλαίσια της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, δεν είναι ένα γεγονός ξεκομμένο από τους γενικότερους σχεδιασμούς, αλλά και τους προβληματισμούς, που έχουν τα αστικά επιτελεία για την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα». Σημειώνουν πως δεν είναι τυχαία και η βαρύτητα που δίνεται «και μέσω της χρηματοδότησης της μαθητείας, αφού στα κονδύλια για το ΕΣΠΑ (2014 - 2020), βρίσκεται στην 3η θέση με ποσοστό 17,33%. Φυσικά η πρόσβαση στη χρηματοδότηση αυτή, όπως ξεκαθαρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτεί πλήρη και ολοκληρωτική υποταγή στις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων. Οι παραπάνω προτεραιότητες έχουν αρκετά επείγοντα χαρακτήρα για το κεφάλαιο, που απαιτεί εργατικό δυναμικό πλήρως προσαρμοσμένο και εκπαιδευμένο με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις του, προσανατολισμένο στους τομείς και τους κλάδους της παραγωγής που στοχεύει για μελλοντική κερδοφορία. Γι' αυτόν το λόγο, οι παραπάνω σχεδιασμοί υλοποιούνται με θρησκευτική ευλάβεια από όλες τις κυβερνήσεις της αστικής διαχείρισης».
Ως προς την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και των συνδικαλιστικών δυνάμεων που στηρίζουν την καπιταλιστική ανάπτυξη, οι εκπρόσωποι της ΑΣΕ επισημαίνουν πως «η σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την παραγωγή - γενικά - έχει αντικειμενικό χαρακτήρα. Είναι όμως ο χαρακτήρας της οικονομίας που καθορίζει και το τι εκπαίδευση θα υπάρχει και όχι το αντίστροφο. Είναι αυταπάτη ότι, με μέτρα που θα φέρνουν πιο κοντά το σχολείο με την επιχείρηση, με την προσαρμογή του περιεχομένου του σχολείου στις τρέχουσες ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων θα αντιμετωπιστεί ή θα μετριαστεί η ανεργία. Δεν είναι οι "λειψές" δεξιότητες των αποφοίτων που φταίνε για την ανεργία αλλά η ίδια η οικονομία που λειτουργεί με βάση το κέρδος και η οποία, ειδικά σε φάσεις καπιταλιστικής κρίσης, σπρώχνει στην ανεργία μαζικά εργαζόμενους ανεξάρτητα από τα τυπικά προσόντα και τις "επαγγελματικές δεξιότητες" που διαθέτουν. Δεν είναι τυχαίο ότι στη χώρα μας η ανεργία ξεπερνά το 45% σε νέους με υψηλά ή πολύ υψηλά τυπικά προσόντα.
Η πιο άμεση προσαρμογή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις τρέχουσες ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων θα επιφέρει αλλαγές στο σημερινό τοπίο των ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ - αυτό είναι σαφές από την έκθεση της Κομισιόν - άρα θα υπάρξουν αλλαγές στη δομή των σχολείων και των ειδικοτήτων (συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις) χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Ο τρόπος που παρουσιάζεται σήμερα το μεταλυκειακό έτος στα ΕΠΑΛ συμβάλλει σ' αυτήν την προοπτική».
Οπως έχει επισημάνει από την πρώτη στιγμή η ΑΣΕ, «με την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου δίνονται νέες επιδοτήσεις και κίνητρα στις επιχειρήσεις με το 65% της αμοιβής των μαθητευόμενων να επιδοτείται από το κράτος. Η μαθητεία έρχεται να λύσει μέσα σε άλλα και την ανακύκλωση του εργατικού δυναμικού. Δεν απαντά σήμερα στην ανάγκη των νέων για μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα.
Με την ολοκλήρωση του 4ου έτους, δημιουργούνται απόφοιτοι της ΕΕΚ πολλαπλών κατηγοριών. Θα υπάρχουν αυτοί που τελειώνουν τα ΕΠΑΛ με πτυχίο επιπέδου 4, αυτοί που παρακολούθησαν επιτυχώς το 4ο έτος οι οποίοι θα παίρνουν πιστοποιητικό και αυτοί που θα ολοκληρώνουν τη διαδικασία πιστοποίησης από τον ΕΟΠΠΕΠ».
Οι εκπρόσωποι της ΑΣΕ σημειώνουν παράλληλα πως «την ίδια στιγμή που προωθείται αποφασιστικά το 4ο Μεταλυκειακό έτος - Τάξη Μαθητείας, συνεχίζεται η υποβάθμιση του περιεχομένου του βασικού προγράμματος στα ΕΠΑΛ, με τις δεκάδες χαμένες διδακτικές ώρες εξαιτίας των κενών, τα τμήματα που κλείνουν ή συγχωνεύονται, τα βιβλία που λείπουν και αναγκάζουν καθηγητές και μαθητές να κάνουν το μάθημα από φωτοτυπίες, τα απαρχαιωμένα ή ακόμα και ανύπαρκτα εργαστήρια χωρίς την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Ειδικά το τελευταίο αποτελεί ακόμα μια απόδειξη ότι ο πραγματικός στόχος της κυβέρνησης δεν είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η στήριξη των μαθητών, αλλά η ικανοποίηση των αναγκών των επιχειρηματικών ομίλων».
«Δεν μας είναι αδιάφορη η πιεστική πραγματικότητα ούτε η επαγγελματική προοπτική των μαθητών μας. Γνωρίζουμε ότι ακόμα και αυτοί οι απαράδεκτοι όροι της λεγόμενης "μαθητείας" φαντάζουν ως μια, έστω και προσωρινή, διέξοδος για πολλούς αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Ως εκπαιδευτικοί παλεύουμε στο πλευρό της νέας γενιάς για μόρφωση και ζωή, για δουλειά με δικαιώματα», σημειώνουν μεταξύ άλλων οι εκπρόσωποι της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών, τονίζοντας: «Μαζί με τους μαθητές μας παλεύουμε για τα σύγχρονα δικαιώματά μας. Διδάσκουμε, με τη στάση μας, τις αξίες της συλλογικότητας, της διεκδίκησης μέσα στο σχολείο και κυρίως μέσα στο χώρο δουλειάς, την ανάγκη της οργανωμένης πάλης μέσα από τα σωματεία σε κάθε χώρο δουλειάς».
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου